søndag 26. februar 2017

Vinterferie og Hawaii-boller


Heisann, 

Da er det blitt Fastelavn igjen og jeg vil gjerne dele en kjempegod bolleoppskrift som jeg fant Pinterest. Jeg finne en masse inspirasjon og masse middagstips der. Du finner den orginale oppskriften her

Bolledeig

1/2 kopp med ananas juice - romtemperert, Jeg bruker frokostjuice og det funker like fint
1/2 kopp med varm melk
 4 ss usaltet smør, smeltet og avkjølt
2 hele egg og pisket
6 ss sukker
1 1/2 ts salt
1 pk med tørr gjær
4 1/2 kopper med mel.

Fremgangsmåte

Bland alt det tørre i en bakebolle og tilsett det våte.
Bland dette godt og gjerne i en kjøkkenmaskin i 4-5 minutter
Sett deigen til heving på en lun plass, hevingen tar ca 1 time - Hvis deigen ikke hever til dobbel størrelse så fortvil ikke for du skal alikevel kna deigen og den skal heve på nytt.
Forvarm stekovnen 190-200 grader litt før den første hevingen er ferdig
Kna deigen lett i et par omganger
Legg et bakepapir på et stekebrett
Del deigen i 15 - 16 emner og plasser dem på brettet
Sett dem til heving enda en gangog la de heve til dobbel størrelse, ca 30 min
Pensle bollene med et sammenpisket egg og sett brett i midterste rill for 20 minutter eller til de er gyldne



Ingvill-Susann

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar